SEO

Hva er SEO?

Optimalisering av søkemotorer (SEO) er en prosess for å optimalisere nettstedet ditt med det mål å forbedre rangeringene dine i søkeresultatene og få mer organisk (ikke-betalt) trafikk.

Historien om SEO går tilbake til 90-tallet da søkemotorer dukket opp for første gang. I dag er det en viktig markedsføringsstrategi og en stadig voksende industri.

Optimalisering av søkemotorer fokuserer bare på organiske søkeresultater og inkluderer ikke PPC-optimalisering. Både SEO og PPC er en del av søkemotormarkedsføring.

Søkemotorene brukes av internettbrukere når de søker etter noe.

Og du vil gi svaret på det noe. Det spiller ingen rolle om du selger et produkt eller en tjeneste, skriver en blogg eller noe annet, søkemotoroptimalisering er et must for alle eiere av nettsteder.

For å si det enkelt:

SEO er alle handlingene du gjør for å få Google til å vurdere nettstedet ditt som en kvalitetskilde og rangere det høyere for dine søk.

Merk: Selv om SEO står for “søkemotoroptimalisering”, med den nåværende dominansen av Bli en webdesigner , kan vi ganske enkelt bruke begrepet “Google optimalisering”.

Derfor handler alle tipsene og teknikkene i denne guiden hovedsakelig om Google SEO, selv om mange ting er universelle og gjelder optimalisering for andre søkemotorer.

SEO i et nøtteskall

Du trenger ikke å vite ALLE faktorene og de nøyaktige algoritmene Google bruker for å rangere nettstedet ditt. Men du må dekke nøkkelkomponentene i SEO for å lykkes.

En enkel måte å forstå de tre viktigste faktorene på er å forestille seg en bolle med suppe – SEO-suppen.

Det er tre viktige aspekter ved SEO:

  1. Tekniske ting – Bollen representerer alle tekniske aspekter du trenger å dekke (ofte referert til som teknisk eller SEO på siden). Uten en skikkelig bolle ville det ikke være noe å holde på suppen.
  2. Flott innhold – Suppen representerer innholdet på nettstedet ditt – den viktigste logodesign delen. Innhold av lav kvalitet = ingen rangeringer, det er så enkelt.
  3. Kvalitetsbacklinks – Krydderiet representerer backlinks som øker autoriteten til nettstedet ditt. Du kan ha flott innhold og et perfekt optimalisert nettsted, men til slutt må du få autoritet ved å få kvalitetskoblinger – den siste ingrediensen som gjør SEO-suppen din perfekt.

I de følgende kapitlene vil vi se på alle disse aspektene fra det praktiske synspunktet.

Nyttig ordforråd

Så snart du begynner å grave i SEO, vil du komme over noen vanlige begreper som prøver å kategorisere dens forskjellige aspekter eller tilnærminger, nemlig:

  • On-side SEO og off-page SEO
  • Svart hatt SEO & hvit hatt SEO

Selv om de ikke er så viktige fra det praktiske synspunktet, er det godt å vite hva de betyr.

On-side SEO og off-page SEO

Betegnelsene on-page og off-page SEO kategoriserer SEO-aktivitetene basert på om du utfører dem på nettstedet

On-side SEO er alt du kan gjøre på nettstedet – fra optimalisering av innhold gjennom tekniske aspekter.

  • Søkeordforskning
  • Innholdsoptimalisering
  • Optimalisering av tittelkoder
  • Optimalisering av sideytelse
  • Intern lenking

Målet er å tilby både perfekt innhold og UX mens du viser søkemotorer hva siden handler om.

Merk: Begrepene SEO på siden og teknisk SEO blir noen ganger brukt om hverandre og noen ganger brukt for å skille innholdsrelatert optimalisering (f.eks. Tittelkoder) og teknisk orientert optimalisering (f.eks. Sidehastighet).

Off-page SEO handler for det meste om å få tilbakekoblinger av høy kvalitet til å vise søkemotorer at nettstedet ditt har autoritet og verdi. Koblingsbygging kan innebære teknikker som:

  • Gjesteblogging
  • E-postoppsøk
  • Brutt lenkebygg

Off-page SEO er også nært knyttet til andre områder av online markedsføring, for eksempel markedsføring og merkevarebygging på sosiale medier, som har en indirekte innvirkning på å bygge tilliten og autoriteten til nettstedet ditt.

Husk at en vellykket SEO-strategi består av både on-side og off-page SEO-aktiviteter.

Hvit hatt SEO vs. svart hatt SEO

Svarte hatter og hvite hatter har sitt utspring i vestlige filmer. De representerte skurkene og flinkene.

I SEO brukes begrepene for å beskrive to grupper av SEO – de som følger reglene i Googles retningslinjer for webansvarlige og de som ikke gjør det.

Black hat SEO er et sett med uetisk (og vanligvis spammy) praksis for å forbedre rangeringen av et nettsted.

Disse teknikkene kan komme deg til toppen av søkeresultatene på kort tid, men søkemotorer vil sannsynligvis straffe og forby nettstedet før eller senere.

White hat SEO refererer derimot til alle vanlige SEO-teknikker som holder seg til retningslinjene og reglene. Det er en langsiktig strategi der gode rangeringer er et biprodukt av god optimalisering, kvalitetsinnhold og en brukerorientert tilnærming.

Mens SEO-eksperter er enige om at “hvit hatt” er veien å gå, er det forskjellige meninger om akseptabelen til forskjellige lenkebyggingsteknikker (inkludert koblingskjøp).

Ofte stilte spørsmål

Kan jeg gjøre SEO alene?

SEO er ikke lett. Men det er ingen rakettvitenskap heller.

Det er ting du kan implementere med en gang, og det er konsepter som vil ta mye mer tid og krefter. Så ja, du kan gjøre SEO på egen hånd.

Det eneste spørsmålet er om du er villig til å investere litt tid i å lære alle aspekter av SEO, eller du vil ansette en profesjonell og investere tiden din i noe annet.

Hvordan kan jeg lære SEO?

Det er et par ting du bør gjøre for å lære SEO:

  • Les pålitelige ressurser
  • Få praktisk erfaring
  • Ikke vær redd for eksperimenter
  • Ha mye tålmodighet (SEO er et maraton, ikke en sprint)

Å implementere ting fra denne guiden er en fin måte å starte 🙂

Hvor lang tid tar det å lære seg SEO?

For å svare på dette spørsmålet, bruker vi et vanlig svar fra SEO-eksperter på nesten ethvert SEO-problem: det kommer an på.

Selv om det å forstå det grunnleggende ikke tar deg lenger enn et par uker, avhenger den faktiske mestringen av denne disiplinen i stor grad av praksis, som er et spørsmål om måneder, til og med år.

Sist men ikke minst, SEO utvikler seg hele tiden. Du bør alltid fortsette å lære og holde deg oppdatert med de siste oppdateringene, eksperimentene og funnene.

Trenger jeg SEO-verktøy?

Hvis du er seriøs med SEO, bør du ikke overse nyttige data og innsikt fra forskjellige SEO-verktøy. De gir deg et stort konkurransefortrinn og sparer mye tid.

Her er noen viktige SEO-verktøy hver nettsideeier bør bruke:

  • Google Search Console
  • et trafikkanalyseverktøy (f.eks. Google Analytics)
  • et søkeordforskningsverktøy (f.eks. KWFinder)
  • et verktøy for tilbakekoblingsanalyse (f.eks. LinkMiner)
  • en rangsporing (f.eks. SERPWatcher)

Er SEO død?

Når folk bruker uttrykket “SEO er død”, betyr de vanligvis at “spam-forsøkene på å jukse Google-algoritmen som ble brukt for 10 år siden er døde”.

Annet enn det, er søkemotoroptimalisering en viktig markedsføringsstrategi og en stadig voksende bransje.