Logo Design

Hva er logo design?

Hva er logo design? Det høres ut som de mest grunnleggende spørsmålene.

Alle vet hva logo design er. Vi ser logoer hver dag. De omgir oss.

Jeg vedder på at hvis du så deg rundt akkurat nå, ville du se minst 5 logoer. Jeg kan se logo design for; HMRC, EDF, Homepride, Disney og Apple. Og det er bare ved å løfte hodet fra datamaskinen.

Din merkevare mot din merkeidentitet vs din logo design

Det første vi trenger å rydde opp er forskjellen mellom merkevaren din, merkevareidentiteten din og logo design.

Ikke la deg lure, de er ikke de samme! Du må imidlertid være nøye med hver av dem.

Merket ditt

Merket ditt er ditt oppfattede bedriftsbilde som en helhet. Dette er merkevareoppdraget, visjonen, historien og merkevarestrategien din, alt pakket webdesigner sammen.

Hvis du sliter med å få hodet rundt hva merkevaren din er, og hvordan du begynner å danne merkevaren din, kan du ta en titt på The Ultimate Small Business Branding Guide. Den er full av tips og råd for merkevarebygging av virksomheten din.

Din merkevareidentitet

Din merkevareidentitet er den visuelle representasjonen av ditt generelle merke. Det er hvordan merkevaren din kommuniserer visuelt.

Og visst, logoutformingen din er en del av merkeidentiteten din, men det er mer enn det. Det er språket du bruker, de typografiske valgene du tar, fotograferingsstilen i merkevarekommunikasjonen og mer.

Når du jobber med et designbyrå for å hjelpe med å designe og utvikle merkevaren din, bør de pakke inn merkevareidentiteten din i et dokument, ofte kalt Brand Identity Guidelines.

Dette kan deretter brukes når du jobber med andre for å formidle merkevaren din visuelt.

Din logo design

Logodesignet ditt identifiserer virksomheten din i sin enkleste form ved hjelp av et logo-merke, typografisk løsning eller en kombinasjon av begge.

Det er alt det er med det. Logodesignet ditt er den enkleste visuelle representasjonen av din virksomhet mulig.

Fra Nike’s tick, til McDonald’s Golden Arches, er de beste logoene så enkle som mulig.

Som sitert av creative, Antoine de Saint-Exupery:

En designer vet at han har oppnådd perfeksjon ikke når det ikke er noe igjen å legge til, men når det ikke er noe igjen å ta bort.

Når du ser på din egen logo-design, må du huske det.

Hva gjør logo design?

Logodesignet ditt har flere jobber. La oss se nærmere på hver av dem.

Din logo design bygger tillit og merkevare anerkjennelse

Å bygge tillit og anerkjennelse hos publikum og kunder kan spille en stor rolle i bedriftens suksess.

Når du legger logoen din på noe, gir du den offisielt “godkjenningsstemplet”. Og akkurat som filmkritikere, matkritikere og andre anmeldere, betyr det noe.

Ved å ha logo-design på noe, garanterer du at det lever opp til løftet ditt merke har gitt, og kundene dine kan stole på det.

Folk kjenner igjen logoer. Og det er en av de viktigste tingene din logo design burde gjøre for deg. Bygg anerkjennelse og tillit.

Tenk på Nikes logo. Den dukker opp overalt, og du vet hva det er hver gang.

Logoen din må gjøre det samme for kundene dine.

Logodesignet ditt gjør at du skiller deg ut fra konkurransen

Bortsett fra å navngi firmaet forskjellige ting, hjelper logodesignet deg med å skille deg fra konkurrentene.

Tenk på McDonalds vs Burger King. To allment kjente og anerkjente burgerkjeder.

Mens Burger King har de bedre burgere (det stemmer, du hørte meg!), Har McDonalds uten tvil den mer vellykkede logoen.

Jeg vedder på at du kan tenke på McDonalds-logoen i hodet ditt akkurat nå. Burger King-logoen kan imidlertid være litt uklar.

Golden Arches vinner ut hver gang. Du vet hva de er. Logoen får meg til å lukte McDonalds chips (frites), og får meg til å hoppe inn i bilen min og dra ut for å få en.

Og det er fordi …

Logoet ditt representerer ditt merke visuelt i sin mest grunnleggende form

McDonalds logo vinner ut, fordi den visuelt representerer merkevaren i en mest mulig grunnleggende form.

The Golden Arches danner en M, første bokstav i McDonald’s. Det faktum at “buene” er gyldne, minner deg om pommes frites. Så lukten, så lysten. Hele logoen vekker tanker om merkevaren.

De har brukt logoen sin til å bare representere merkevaren deres.

Og på grunn av det har de en av tidenes mest vellykkede logoer.

For ordens skyld er jeg ikke den største fanen av McDonalds, men du kan ikke argumentere med styrken til deres merke, merkeidentitet og logo-design.

Hva skal et logo-design være?

Logodesignet ditt bør være fem viktige ting. Vi har dekket disse tidligere i de 7 trinnene til et mer effektivt logo-design-innlegg, men la oss ta en rask oppdatering …

1. Minneverdig

Logodesignet ditt   være minneverdig. Hvis folk ikke kan huske det, hva er poenget med det?

Ved å være minneverdig bygger du anerkjennelse. Og for å være minneverdig må logoen din være …

2. Enkelt

Jo enklere jo bedre.

Reduser logoen din til bare hjertet i designet er igjen, og spør deg selv “representerer det fremdeles vår virksomhet?”

I så fall er du med på en vinner.

3. Allsidig

Logodesignet ditt vil bli brukt på et stort utvalg av plattformer. Fra nettstedet ditt til sosiale medier, til pressemeldinger og enorme plakatdesign.

Så det må være allsidig. Logodesignet ditt skal fungere på 2 mm x 2 mm samt 100 m x 100 m.

På det notatet, sørg for at du har logo-designen din som både raster- og vektorformat.

Raster er et filformat som JPEG eller PNG. Vector er en EPS- eller Illustrator-fil. Designeren din skal gi deg begge deler.

4. Passende

Du trenger logoen din for å være passende.

I finanssektoren? Muligens ikke lys oransje. Selv om merkevaren din kanskje har blitt satt opp til å være radikal og annerledes, så ville oransje være et godt valg!

Sjekk faktisk denne artikkelen med den beste merkevaren for finansielle og finansielle tjenester for å se hvordan Monzo har brukt oransje til deres fordel.

Begravelsesdirektør? La oss holde oss borte fra Comic Sans og dristige fargerike typografi.

Egnethet er nøkkelen. Du vil ikke slå av potensielle kunder.

5. Tidløs

Tidløshet i en logo design er viktig. Og jeg føler at det kommer et større innlegg her, men “trender” med logo-design er søppel. Hold deg unna dem.

Coca Colas logo har knapt endret seg. For det går aldri ut på dato. Det følger ikke trender. Det er konsekvent og er derfor fortsatt relevant.

Å følge dumme online logo designtrender er en sikker måte å garantere at du trenger å redesigne logoen din neste år. Derfor mister du merkevareandel eller merkevarelojalitet du har bygget med kundene dine.

Hvilke elementer utgjør et logo design?

Nå som vi vet hva logo-designen din skal gjøre, la oss se på de fire nøkkelelementene som lager en logo.

1. Typografi

Typografien er teksten i logo design. Dette vil vanligvis være firmanavnet ditt, men du kan også velge et slagord eller en slagord.

2. Logomerk

Logomerket er “bildebiten”. Dette er hva mange mennesker snakker om når de bare refererer til logo design.

Et logo-merke vil ofte følge typografien. Noen mennesker går for en abstrakt logo, andre går for en tekstbasert logo eller bokstavelig fremstilling av hva virksomheten deres handler om.

Hos Canny foretrekker vi å lage logo merker og design som har et konsept bak seg. Så vi kombinerer elementer, eller bruker dem til å kommunisere noe annet.

Vårt arbeid med LetsG.ooo kombinerer et foldet papirfly med en kuleramme. Merket handler om å reise, og å reise med et lite budsjett. Penger og reise kombinert.

Ved å kombinere ideer og grafikk kan du komme med et unikt konsept som virkelig hjelper til med å skille merkevaren din.

3. Farge

Utover typografi og merke, er farge. Ulike farger kommuniserer forskjellige ting.

La oss ta et eksempel:

Fargen blå brukes til å kommunisere tillit og en følelse av “etablering”. Blå brukes ofte i finanssektoren av denne grunn.

Og et annet eksempel:

Grønt brukes ofte til naturlige og organiske produkter. Den kommuniserer vekst, natur, utvikling, utendørs og frisk.

Farge er et viktig element i logo design. En av våre favoritt ting å gjøre er å sikre at logoen din fungerer i både farger og svart og hvitt.

På den måten blir du ikke stygt med noen logo-designtrender og har noe å føre merket ditt fremover i fremtiden!

4. Kontekst

Logodesignet ditt trenger kontekst. Tenk på når og hvor logoen din blir brukt, og test den i disse scenariene.

Vi ser ofte logo-design på nettsteder, butikkfronter, trykt materiale, reklamekampanjer og mer.

Det er viktig at logoutformingen din er allsidig og fungerer uansett kommunikasjonsmetode.

Våre favorittlogodesign

Hos Canny har vi ofte diskusjoner rundt våre favorittlogodesign noensinne. Og hvilken av dem som er mest effektiv.

Uansett hvor oppvarmet argumentene og debattene blir, er det tre navn som dukker opp ved enhver anledning.

  1. FedEx
  2. McDonald’s
  3. Nike

La oss ta en nærmere titt på hver av deres logo-design.

FedEx

FedEx ble grunnlagt i 1973 av Fredrick W. Smith og er en forkortelse av hele firmanavnet “Federal Express.”

FedEx har hatt en interessant logodesignhistorie. Opprinnelig hadde de en logo designet av Richard Runyan. Den originale logoen hjalp FedEx til å lykkes.

I 1994 ble logoen erstattet med den logo-designen vi kjenner i dag, designet av Lindon Leader, fra Landor Associates.

Mellomromet mellom E og X danner en liten pil skjult mellom dem. Dette er ment å symbolisere FedExs hastighet og nøyaktighet.

Og når du har sett det, kan du ikke se det.

McDonald’s

Vi har allerede snakket mye om McDonalds i dette innlegget. Men de har en flott logo design.

Opprinnelig kjent som “McDonald’s Famous Barbeque”, begynte ikke McDonalds logo med The Golden Arches vi alle har lært å kjenne.

Den originale 1940-logoen inneholdt firmanavnet, med to parallelle linjer som understreket det “berømte” elementet. Logo-designen fra 1948 var mye mer kompleks, hvit tekst på svart bakgrunn og innføring av et tegn.

I 1953, selv om det var litt skummelt, ble karakteren i fokus. Maskotten var kjent som Speedee, og logoen var ikke så vellykket.

Så til slutt, i 1960, hadde arkitekt Stanley Meston hjernebølgen for The Golden Arches. Opprinnelig inneholdt logoen en bindestrek som skjæres over den, som ble faset ut innen 1968.

Og slik ble The Golden Arches født. For en mer detaljert oversikt, sjekk Wikipedia-artikkelen om McDonald’s-logoen.

Også, hvis du ikke har sett filmen The Founder, med Michael Keaton som spiller Ray Kroc, som var med på å gjøre McDonalds berømt, sjekk den ut. Det er fantastisk!

Nike

Og til slutt kommer vi til Nike, verdens mest verdifulle sportsmerke.

Opprinnelig grunnlagt som Blue Ribbon Sports, ble merket Nike ikke til før i 1971, da de startet produksjonen av sitt eget sportsfottøy.

Nikes ikoniske “Swoosh” ble valgt av medstifter Phillip Knight. Men det ble valgt på en halvhjertet måte. Reportedy, sa han “Jeg elsker det ikke, men det vil vokse på meg.”

Nå er Nike-logo design en av de mest ikoniske logoene i verden.

Logoen er den ikoniske, at i 1995 valgte selskapet å fjerne merkenavnet helt, og etterlot Swoosh som det eneste logo-merket for selskapet. Det er allsidighet og merkevare anerkjennelse.

gratis eBok

Sjekklisten for logo design

Konklusjon: Hva er logo design?

Logo design er et merkevare- og markedsføringsverktøy som kan brukes til å betegne en virksomhet.

Enkelt sagt; logoen din representerer bedriftens merkevare. Det er noe enkelt som kundene dine stoler på og anerkjenner når du bygger merkevarelojalitet.

Vi ser logo design hver dag, de fleste logo design brukes i forretningssammenheng, eller for å representere en bedrift.

En logo design brukes som en signifier. Det kommuniserer noe; en melding, en følelse eller en historie. Det resonerer med noe i hjernen din og forteller en historie.